خانه زیست بوم صنایع خلاق و نوآور شهر هوشمند را خواهیم ساخت

شهر هوشمند را خواهیم ساخت

از ادمین

شهرهای هوشمند، تجسم رویایی در آینده نیستند بلکه به لطف راهکارهای نوآورانه اینترنت اشیا (IoT)، بسیاری از آنها در حال حاضر فعال و یا به سرعت در حال گسترش می‌باشند. مدیران شهری از شبکه‌های دامنه بالا-مصرف پایین یا (LPWAN) برای برقراری ارتباط و بهبود زیرساخت‌ها، بهره‌وری، راحتی و کیفیت زندگی ساکنین و بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند.

شهر هوشمند چارچوبی است که عمدتاً از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای توسعه، گسترش و ترویج شیوه‌های توسعه پایدار و با هدف رفع چالش‌های رو به رشد شهرنشینی، ایجاد شده است. بخش بزرگی از این چارچوب، اساساً یک شبکه هوشمند از اشیاء متصل و ماشین‌هایی است که اطلاعات را با استفاده از فناوری بی‌سیم و رایانش ابری انتقال می‌دهند. برنامه‌های IoT مبتنی بر رایانش ابری، اطلاعات را در لحظه دریافت، تجزیه و تحلیل و مدیریت می‌کنند تا به شهرداری‌ها، شرکت‌ها و شهروندان کمک کنند که برای بهبود کیفیت زندگی خود تصمیمات بهتری بگیرند. مردم برای ارتباط با اکوسیستم‌های یک شهر هوشمند، از راه‌های مختلفی همچون تلفن‌های هوشمند، ابزارهای هوشمند قابل حمل، اتومبیل‌ها و خانه‌های هوشمند، استفاده می‌کنند. یکپارچه سازی اشیا و داده‌ها با زیرساخت‌های فیزیکی و خدمات شهری، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش و پایداری را بهبود دهد. جوامع می‌توانند روشهای توزیع انرژی را بهبود بخشند، جمع آوری زباله را ساده‌تر کرده و با کمک IoT باعث کاهش ترافیک و حتی بهبود کیفیت هوا گردند.

به عنوان مثال، چراغ‌های راهنمایی هوشمند، داده‌ها را از سنسورها و اتومبیل‌ها دریافت کرده و بر اساس این اطلاعات لحظه‌ای یا Real Time به‌گونه‌ای عمل می‌کنند تا به بهترین حالت، در زمان مواجه با ترافیک، عمل کرده و از راه بندان جلوگیری کنند. اتومبیل‌های متصل می‌توانند با پارکومترها و پایانه‌های شارژ الکتریکی خودروها ارتباط برقرار کنند و بهترین مسیر را برای رانندگان، جهت رسیدن به نزدیکترین نقطه قابل دسترس فراهم کنند. سطل‌های زباله هوشمند به طور خودکار داده‌ها را به شرکت‌های مدیریت زباله ارسال می‌کنند و زمانبندی تخلیه زباله‌ها را بسیار دقیقتر و کاراتر از یک برنامه از قبل تعیین شده، برنامه ریزی می‌کنند. تلفن‌های هوشمند شهروندان تبدیل به کارت شناسایی و گواهینامه رانندگی آنها می‌گردد و در نتیجه سرعت و سادگی ارائه خدمات دولتی را افزایش می‌دهد. این فناوری‌ها باهم در حال بهینه سازی زیرساخت‌ها، قابلیت پرتابل بودن، خدمات عمومی و انرژی می‌باشند.

چرا به شهرهای هوشمند نیاز داریم؟

شهرنشینی پدیده‌ای بدون پایان می‌باشد. امروزه 54% از مردم جهان در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند که انتظار می‌رود تا سال 2050 به 66% برسد. در مجموع با رشد کلی جمعیت، شهرنشینی در عرض سه دهه آینده، 2.5 میلیارد نفر دیگر را به شهرها اضافه خواهد کرد. پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از نکات بسیار ضروری جهت هماهنگی با این گسترش سریع جمعیت و تأمین منابع مالی شهرها، می‌باشد.

«مرکز نوآوری اجتماعی و توسعه کسب و کار» (پویش شهر 13) نخستین مجموعه جامع صنایع خلاق در شبکه کارآفرینی شهرداری تهران با محوریت اشتغال آفرینی و تسهیل فرایندهای کسب و کارهای خلاق و نوآور است که به ارائه امکانات متنوع سخت افزاری، زیرساختی و تجهیزاتی و همچنین امکانات نرم افزاری متنوع همچون خدمات شتابدهی و توسعه و تسهیل کسب و کار در 12 حوزه اصلی صنایع خلاق و نوآور می پردازد و ناظر به تمامی حوزه‌های صنایع خلاق 12 استارتاپ-لانچر و 4 سکوی تخصصی به عنوان پشتوانه شتابدهی کسب و کارها را ایجاد نموده است.

استارتاپ «شهرینو» به عنوان لانچر و شتاب دهنده کسب و کارهای حوزه زیست شهری، محیط زیست، اقتصاد سبز خلاق، معماری و عمران شهری، ارائه دهنده خدمات متنوع و متعددی به تمامی علاقه مندان، ایده پردازان و فعال این حوزه است تا آنها بتوانند کسب و کار خود را شکل دهند و در مسیر توسعه و تجاری سازی گام بردارند.

استارتاپ شهرینو در حوزه های زیر از کسب و کارها و علاقه مندان به راه اندازی کسب و کار حمایت میکند:

  • شهر هوشمند
  • معماری و مبلمان شهری
  • حقوق شهروندی و سبک زندگی
  • اقتصاد سبز خلاق
  • پسماند و بازیافت

از جمله خدمات استارتاپ شهرینو عبارتند از:

1- فضای کار (به صورت اختصاصی و اشتراکی)

2- سالن جلسات

3- سالن همایش ها و برنامه ها

4- فضای نمایشگاهی

5- فضای فروشگاهی برای عرضه و فروش محصول

6- کافه نوآوری (ویژه انواع دورهمی ها و مراسمات و برنامه ها)

7- لوکیشن و استودیوی ضبط و تولید محتوای تصویری و چندرسانه ای

8- ارائه خدمات تخصصی تحقیقات بازار

9- ارائه خدمات ایده پردازی و برندینگ

10- ارائه خدمات آموزشی (برگزاری انواع ورک شاپ، کارگاه آموزشی و دوره های آموزشی موردنیاز افراد و کسب و کارها)

11- ارائه خدمات منتورینگ و راهبری کسب و کارها

12- ارائه خدمات تسهلیگری برای تولید محصول

13- ارائه خدمات بازاریابی، فروش و کمپینهای تبلیغاتی

استارتاپ شهرینو منتظر شماست:

www.shahrinno.ir

با افتخار در خدمت تمامی فعالان فرهنگی، هنری، اجتماعی، رسانه‌ای و علاقه مندان به راه اندازی کسب و کارهای خلاق و نوآور هستیم:

تهران، خیابان نیروی هوایی، مسیل منوچهری، خیابان مستوفی بصیر، خیابان باستانی، جنب ایستگاه متروی کلاهدوز

شماره تماس 28424397

Related Posts

دیدگاه بگذارید